Amb tot el safareig que s’ha muntat els darrers dies al voltant de l’educació, ens agradaria compartir la nostra vivència i les nostres reflexions i oferir-vos fer el mateix. Així doncs, en els propers butlletins parlarem de diversos temes d’actualitat que afecten el sistema educatiu que atén als vostres fills/es.

Aquesta setmana volem parlar de com es prepara un curs escolar.

Un curs escolar és una fase en un gran engranatge que mou el centre i que no para mai del tot. De la mateixa manera que la cuina d’un restaurant no s’engega quan seiem a taula, cada hora que els vostres infants passen a l’escola és la culminació de tot un procés de gestió de personal, agrupaments, horaris, programació... Igualment, quan en un restaurant paguem i marxem, el personal no marxa. Hi ha tota la feina de tancament que, en el cas dels centres, inclou recollida de dades, valoració dels projectes, traspàs d’informació…

El calendari i horari escolar dels infants és el que totes les famílies coneixeu. És evident que el calendari i horari escolar dels docents contempla cobrir l’acció directa quan l’alumnat està a l’escola, però necessàriament també contempla hores de programació i planificació, seguiment i avaluació de l’alumnat, atenció a les famílies, reflexió, formació… Més encara en una escola com la nostra que té la voluntat inequívoca de no deixar d’aprendre, que analitza els resultats i pren decisions curs rere curs, que incorpora processos de consolidació i creixement, i també de canvi i transformació.

Així doncs, qualsevol canvi en el calendari necessita un ajust organitzatiu considerable i completament imprescindible. Perquè cada setembre, més enllà d’obrir les portes i donar pas a l’alumnat, creiem que hem d’oferir un entorn on aprendre, gaudir i compartir experiències enriquidores. L’equip docent del Rivo sempre ha fet treball en equip i reflexió al juliol per deixar embastat el curs següent, i cada any lliguem la gestió de personal i les plantilles a l’agost. 

El moment que estem vivint actualment ha posat en tensió tot el sistema (institucions, societat, persones). Tots i totes ho sabeu i podreu identificar en quins aspectes us ha afectat, a nivell professional, familiar i emocional. De la mateixa manera, l'escola també ha n'ha patit les conseqüències. Els darrers dos cursos, ens hem ajustat a indicacions d’última hora del Departament d’Educació que enteníem que estaven condicionades pel context sanitari, per no parlar del repte que vam afrontar tots plegats el març del 2020. Ajustar-nos a aquestes condicions ha suposat un desgast important per l’engranatge escolar.

Amb tot això, el que volem dir és que canviar el calendari i l’horari escolar és molt més complex que determinar un dia i una hora d’entrada de l’alumnat al centre. I aquesta complexitat pensem que requereix un enfocament conjunt per part de tots els agents implicats; famílies, docents, administració, professionals experts en qüestions de desenvolupament, conciliació… I al centre de les reflexions i decisions només hi podem posar un interès, els dels INFANTS i JOVES. 

Estem preocupades per la manera de prendre decisions i comunicar-les del Departament d’Educació. Les decisions poc participades, sense reconeixement dels rols que desenvolupem el professorat o les famílies, i un ús del mitjans que ratlla la difamació de la professió docent, deixen en una situació de vulnerabilitat al nostre Sistema Educatiu. Pensem que l’escola ha de ser l'element més preuat per a qualsevol societat i que entre tots i totes n’hem de tenir la màxima cura.

Go to top